Business

Handel w czasach epidemii

Wp?yw epidemii koronawirusa na sektor handlu

Z dnia na dzie? mierzymy si? z kolejnymi doniesieniami dotycz?cymi COVID 19, nowego koronawirusa. Stosowane przez w?adze dzia?ania prewencyjne, kte jednego dnia wydaj? si? jeszcze niemo?liwe do wdro?enia, nast?pnego ju? wchodz? w ?ycie: zamykane s? szko?y i uczelnie, kina i muzea, restauracje i lokale u?ytkowe. Na razie (na dzie? 17 marca) w kategoriach plotek traktuje si? doniesienia o mo?liwym zamkni?ciu du?ych miast, takich jak Kraków czy Warszawa ? prawda jest jednak taka, ?e sytuacja jest dynamiczna i wszystko si? mo?e zdarzy?, wraz ze wzrostem liczby zara?onych. Atmosfer? dodatkowo ?podgrzewaj?? media, co doskonale wida? po ogromnych kolejkach w supermarketach i jednocze?nie opustosza?ych ulicach. Zagro?enie zwi?zane z koronawirusem mo?e przynie?? zmiany równie? w obr?bie sprzeda?y.

Wszystko na jesie?

W zasadzie koronawirus wp?ywa na ka?dy aspekt ?ycia osobistego i zawodowego. Zmienia nasze przyzwyczajenia i plan dnia. Przestawia miliony Polaków na tryb pracy zdalnej, czyli popularne home office. Wirus nie omija ?adnej bran?y i grupy zawodowej. Chyba najmocniej do tej pory uderzy? w bran?? eventow? ? odwo?ywane s? praktycznie wszystkie wydarzenia kulturalne: koncerty, wystawy, wernisa?e. Wi?kszo?? telewizyjnych programów rozrywkowych oraz premier filmowych przenoszonych jest na jesie?. Podobnie jak konferencje i kongresy, w tym najwi?ksze w kraju spotkanie bran?y FMCG, jakim jest odbywaj?cy si? co roku w maju kongres tego rynku? w ostatnich dniach zosta?o og?oszone przeniesienie imprezy na pa?dziernik.

Bran?a FMCG

Jak obecna sytuacja mo?e wp?yn?? na sprzeda? produktów szybko zbywalnych? W pierwszej kolejno?ci, co ju? wida? po pustych pó?kach w wielu sklepach, du?e wzrosty notuj? firmy zajmuj?ce si? produktami suchymi, takimi jak m?ki, ry? czy makarony. ?Na pot?g?? ro?nie te? sprzeda? ?rodków do dezynfekcji oraz rozmaitych suplementów. Przed?u?aj?cy si? stan zagro?enia epidemicznego mo?e przyczyni? si? do znacznego wzrostu bran?y e-commerce, która jawi si? jako bezpieczniejszy sposób na robienie zakupów. Jak podaje serwis poradnikhandlowca.pl, platformy e-groceries deklaruj? w niektórych kategoriach obroty nawet o 90% wi?ksze ni? dotychczas[1]. Jednocze?nie mo?e si? trwale zwi?kszy? udzia? tego segmentu w rynku FMCG.

?Prosz? pana, prze?ó?my nasze spotkanie?

Jako osoba odpowiedzialna m.in. za umawianie spotka? biznesowych, równie? wyra?nie odczuwam obecn? sytuacj? ? wi?kszo?? moich zaplanowanych spotka? jest odraczanych, w wielu sekretariatach w ogóle nie odbieraj? telefonów lub linia jest ca?y czas zaj?ta. Jest to oczywi?cie ca?kowicie zrozumia?e, bior?c pod uwag? bie??ce priorytety bran?y i konieczno?? adaptacji do zupe?nie nowej sytuacji rynkowej. ?Prosz? pana, nie nad??amy z dostawami?, ?mam klientów, którzy zamawiaj? swój roczny zapas produktów? ? to najcz??ciej pojawiaj?ce si? i powtarzane stwierdzenia z ust moich rozmówców ? dyrektorów i kierowników odpowiedzialnych za sprzeda? produktów spo?ywczych. W kraju bardzo powa?nie podj?to temat ograniczania kontaktów zewn?trznych ? wi?kszo?? zak?adów produkcyjnych oraz biur handlowych jest zamkni?tych dla go?ci spoza firmy. Pozostaj? kontakty zapo?redniczone: telefon, Skype, webinaria.

Nowe rozwi?zania dla handlu

Zagro?enie epidemiczne mo?e te? w kolejnych miesi?cach wp?yn?? na nowe rozwi?zania w dziedzinie sprzeda?y i realizacji zamówie?. Praca terenowego przedstawiciela handlowego mo?e zosta? skutecznie wsparta lub nawet czasowo zast?piona przez sprzeda? przy u?yciu call center. Ju? teraz, w wielu punktach sprzeda?y detali?ci informuj? handlowców, ?e w najbli?szym czasie b?d? preferowa? kontakt telefoniczny. Dobrze przygotowany telesprzedawca mo?e w ci?gu dnia wykona? oko?o 50 po??cze?. Oprócz kreowania zamówie? do punktów, telefoniczna obs?uga klienta mo?e skutecznie realizowa? inne dodatkowe zadania, takie jak: wprowadzanie nowych produktów, informowanie o promocjach czy te? kompleksowa obs?uga posprzeda?owa. Na d?u?sz? met?, ci??ko sobie wyobrazi?, by kana? contact center ca?kowicie zast?pi? prac? przedstawiciela handlowego. Jednak w sytuacjach ekstremalnych ? a z tak? najwyra?niej mamy obecnie do czynienia, call center mo?e by? doskona?ym rozwi?zaniem dla wielu firm z bran?y FMCG.

[1] http://poradnikhandlowca.com.pl/artykuly/czy-koronawirus-wplynie-na-polski-handel/ [dost?p: 16.03.2020]

en_GBEnglish