HR

Panie Kapitanie, czy leci z nami HR? O potrzebie funkcjonowania Human Resources w obliczu pandemii koronawirusa

Sytuacja kadrowa w wielu firmach stan??a ostatnio w obliczu wyzwania, do ktego nikt nie by? przygotowany. Wielu przedsi?biorców z?apa?o si? za g?ow? maj?c przed sob? dylemat: zwolni? czy zostawi?? Zmniejszy? etat czy obni?y? wynagrodzenie? Dzia?a? czy si? podda?? Niestety, tylko niewielu znalaz?o dobre odpowiedzi na te pytania, czego skutki, b?d? widoczne jeszcze d?ugi czas.

Najpierw – ?higiena g?owy?

Obecnie towarzystwa psychologiczne i psychoterapeutyczne dzia?aj? nad wyraz pr??nie. Wed?ug danych z 2018 roku w Polsce a? 14,9% spo?ecze?stwa przejawia trudno?ci w obszarze zdrowia psychicznego. Przez to uplasowali?my si? na trzecim miejscu w krajach Europy (https://www.senat.gov.pl/gfx/senat/pl/senatopracowania/175/plik/ot-674_zdrowie_psychiczne.pdf, 23.04.2020). Nie jest tajemnic?, ?e te problemy, tym bardziej teraz, wci?? narastaj? i pozostawi? swoje ?niwa w?ród wielu pracowników naszych firm. No dobrze, my?lisz – sprawa jest powa?na, ale jaki zwi?zek maj? zaburzenia psychiczne z prac? rekruterów i szkoleniowców? I w tym momencie pracownicy dzia?ów personalnych odkrzykn? zgodnie: ogromny!

Dzia? HR i jego zadania

Pewnie wi?kszo?? z Was zna koncepcj? góry lodowej Freuda, której zaledwie skrawek widzimy na powierzchni, a jej reszta ukryta jest w g??binach. Moja praca jako specjalisty ds. rekrutacji i szkole? bardzo cz?sto mi tak? gór? przypomina – i to wcale nie w kontek?cie ukrytych pragnie?. Ka?dy widzi, ?e do moich obowi?zków nale?y rekrutowanie talentów do organizacji, ich onboarding oraz pe?ne przeszkolenie w zakresie dedykowanego projektu. Pewnie pomy?lisz – bu?ka z mas?em. Odpowiem Ci – raczej twardy orzech do zgryzienia. Powiem wi?cej, pod powierzchni? tej ?góry lodowej? znajduje si? mnóstwo innych spraw, dzi?ki którym Dzia? HR mo?e okaza? si? niezwykle pomocny w obliczu panuj?cego wirusa Sars-CoV-2.

HR w czasach koronawirusa

I tutaj znajduje si? ca?e ?clue? pracy Dzia?u HR. Praca zdalna, przebywanie na przestojach ekonomicznych i kompletna zmiana dotychczasowego ?ycia sprawia, ?e pracownikom trudno jest si? przystosowa? do nowej rzeczywisto?ci. Koordynatorzy i Liderzy zajmuj? si? realizowaniem celów i sami zmagaj? si? z trudno?ciami motywowania pracowników na odleg?o??, co wymaga przecie? niezwyk?ej kreatywno?ci i umiej?tno?ci.

Dzia? HR posiadaj?cy umiej?tno?ci mi?kkie mo?e wesprze? w moderowaniu niestabilnych nastrojów zespo?ów. Kiedy rekrutacje i szkolenia s? wstrzymane, mo?na zaj?? si? zwi?kszaniem kompetencji mi?kkich. Im wi?cej niepokoju w pracownikach, tym mniejsza wydajno?? pracy, brak skuteczno?ci i pozytywnego nastawienia. Wsparcie w postaci rozmowy, zada? do wykonania, relaksacji czy aktywno?ci sprawia, ?e mo?na zrzuci? z siebie ci??ar codzienno?ci, rozwia? w?tpliwo?ci i wyciszy? my?li.

Well-being jako strza? w dziesi?tk? podczas pandemii koronawirusa

Badania przeprowadzone przez ICAN Research mówi?, ?e co czwarta firma wdro?y?a w swojej organizacji dbanie o dobrostan pracowników (https://www.hbrp.pl/b/well-being-w-pracy-moda-czy-rosnaca-swiadomosc/PhXOQzApw, 23.04.2020). Aby go osi?gn??, trzeba odczuwa? spe?nienie w pi?ciu obszarach:

  1. Poczucie sensu – motywacja do osi?gania celów zawodowych i ch?? do wykonywanej pracy.
  2. Relacje – czyli atmosfera, kontakty interpersonalne oraz odczuwanie ?yczliwo?ci i zaufania.
  3. Finanse – stabilno?? i zapewnienie bezpiecze?stwa, wi??e si? tak?e z otrzymywanym wynagrodzeniem.
  4. Spo?eczno?? – bycie cz??ci? zespo?u, przynale?no?? do grupy.
  5. Stan fizyczny – dobre samopoczucie, utrzymywanie aktywno?ci.

W obecnej sytuacji ka?da z tych sfer jest os?abiona. W zwi?zku z tym spada zaanga?owanie i wyniki u wi?kszo?ci pracowników. Aby to zmieni?, nale?y wykorzystywa? wiele technik, wp?ywaj?cych na wy?ej wymienionych 5 elementów. Dzia? HR ma dla siebie idealny moment na przeniesienie well-beingu na pracowników, którzy odczuli skutki izolacji i zmniejszonej aktywno?ci.

Wiele lat temu John Berridge powiedzia?, ?e: organizacje przysz?o?ci b?d? zdominowane przez mi?kkie umiej?tno?ci (https://www.linkedin.com/pulse/kompetencje-przysz%C5%82o%C5%9Bci-w-2020-roku-wojciech-sambor, 23.04, 2020). W dobie pandemii koronawirusa wida?, ?e jest to kluczowe zdanie, wskazuj?ce jakie firmy maj? szanse na przetrwanie z pracownikami utrzymuj?cymi odpowiedni poziom dobrostanu do realizacji codziennych obowi?zków. 

en_GBEnglish