Przeku? kryzys w dzia?anie!” – Rozmowa z Rafa?em Rasmusem o wyzwaniach w zarz?dzaniu firm? w czasach epidemii koronawirusa
Sytuacja na ?wiecie zaskoczy?a tak naprawd? wszystkich. Jeszcze kilka tygodni temu nikt z nas nawet by nie pomy?la?, ?e sprawy nabior? takiego wymiaru i tempa. Sytuacja jest bardzo dynamiczna. Przed jakimi wyzwaniami stoi firma ?wiadcz?ca us?ugi Contact Center?
Zasadniczo mamy dwa bieguny, o kte musimy szczególnie si? zatroszczy? w obecnym czasie . Z jednej strony – dobro naszych pracowników. Zapewnienie im nale?ytych ?rodków bezpiecze?stwa. Z drugiej strony bezpiecze?stwo i ci?g?o?? obs?ugiwanych projektów czyli dobro klientów, a co si? z tym wi??e zabezpieczenie biznesowe. Te dwa bieguny trzeba pogodzi? i to w bardzo szybko zmieniaj?cej si? sytuacji. Dodatkowym wyzwaniem jest dostosowywanie si? do zalece? Ministerstwa, dlatego te? podejmujemy prób? delegowania obowi?zków na system pracy zdalnej. Jest to jednak du?e wyzwanie pod wzgl?dem technicznym, logistycznym i prawnym. B?dziemy jednak sukcesywnie wprowadza? takie rozwi?zania na wszystkich tych projektach , gdzie b?dzie to tylko mo?liwe.
Czas epidemii to trudny czas dla wszystkich. Problemem organizacyjnym wielu przedsi?biorstw s? tak?e obawy pracowników ? strach , panika . Jakie ?rodki bezpiecze?stwa zosta?y wprowadzone w Media system aby pracownicy poczuli si? bezpieczniej w tej ca?ej sytuacji?
Musz? przyzna?, ?e bardzo szybko uda?o nam si? wprowadzi? szereg procedur i dzia?a? przeciw rozprzestrzenianiu si? koronawirusa. Kiedy w Polsce nie by?o jeszcze potwierdzonego przypadku, ale eskalacja zachorowa? zacz??a si? we W?oszech ? rozpocz?li?my ju? kampani? informacyjn? w naszej firmie. W ?azienkach pojawi?y si? instrukcj? precyzyjnego mycia r?k oraz wytyczne zalece? Stacji Epidemiologicznej. Zaopatrzyli?my firm? w p?yny do codziennej dezynfekcji biura oraz p?yn antybakteryjny do r?k dla pracowników. Wprowadzili?my procedury kontroli ka?dego pracownika wchodz?cego do firmy polegaj?ce na kontroli temperatury oraz dezynfekcji r?k, zamkn?li?my firm? na osoby z zewn?trz.
Wszystkie osoby zarz?dzaj?ce w firmie zosta?y przeszkolone z procedury dzia?ania kryzysowego oraz wyposa?one w szereg materia?ów informacyjnych dla pracowników. Nale?y pami?ta?, ?e w tym wszystkim wa?ny jest tak?e odpowiedni obieg rzetelnej informacji. Na szcz??cie od lat wypracowana kultura organizacji, sprzyja sprawnej komunikacji. Tym bardziej w kryzysie.
Media system ju? kilkakrotnie wspiera?o ró?ne akcje i kampanie CSR. Tym razem potrzeby lokalne by?y wa?niejsze! Sk?d zrodzi? si? pomys? infolinii dla seniorów?
Chcieli?my sami sobie udowodni?, ?e w tym trudnym momencie drzemie w nas wiele pozytywnych emocji oraz ch?ci do dzielenia si? pomoc?. Chodzi?o o to, aby skupi? uwag? na niesieniu pomocy, a nie na negatywnych emocjach zwi?zanych z wirusem SARS-CoV-2. Jako firma prowadz?ca liczne projekty w kanale call center, wzi?li?my na siebie zadanie przygotowania infolinii, która zbiera zamówienia na zakupy od potrzebuj?cych seniorów i osób niepe?nosprawnych. Chcieli?my wesprze? tym dzia?aniem projekt Miasta Bydgoszczy. Prezydent Bydgoszczy bardzo dobrze zareagowa? na propozycj? przej?cia obs?ugi infolinii – w ko?cu mamy do?wiadczenie w ?gadaniu na s?uchawce? oraz niesamowit? wiedz? w zakresie bezpiecznego przetwarzania danych. Uda?o si? tak?e nawi?za? wspó?prac? z firm? DeliGoo która na potrzeby akcji udost?pni?a swoj? aplikacj?. B?dzie ona du?ym u?atwieniem w dostarczaniu zakupów.
Ile czasu zaj??o wcielenie projektu w ?ycie? Jakie trudno?ci trzeba by?o pokona??
Niesamowicie ma?o! Wystarczy?o kilka dni , a projekt dzia?a. W sytuacji epidemii koronawirusa nie ma czasu , wi?c szybko?? dzia?ania by?o bardzo wa?na. Nie oznacza to, ?e jest to dzia?anie prowizoryczne. Ca?y schemat post?powania, zabezpieczenie technologiczne, prawne, wszystkie aspekty personalne i marketingowe zosta?y zabezpieczone., wdro?one i s? monitorowane . Bardzo wa?nym aspektem jest u?wiadomienie osób starszych i potrzebuj?cych w kwestii zasad pomocy, ?rodków higieny oraz bezpiecze?stwa, bo niestety w dobie koronowirusa zdarzaj? si? sytuacje oszustw.
Uda?o si? to osi?gn?? dzi?ki zaanga?owaniu osób zaanga?owanych w projekt: pracowników Urz?du Miasta, Zarz?du firmy DeliGoo oraz spo?eczno?ci MediaCity.
Czy jest co?, co w tym nie?atwym momencie chcia?by? przekaza? swoim pracownikom, partnerom biznesowym b?d? innym przedsi?biorcom?
Chyba tylko tyle, ?eby próbowa? przeku? ka?dy kryzys w szans?, wyzwoli? pozytywna energi? i jasno komunikowa? si? ze swoimi pracownikami ?nie owija? w bawe?n?? ludzie musz? wiedzie? co si? dzieje w firmie, jaki mamy pomys? na ich zabezpieczenie ale te? jasno powiedzenie jakie my jako firma mamy oczekiwania i wzajemne obowi?zki w stosunku do siebie.
Zabrzmi to do?? niekonwencjonalnie w obecnej sytuacji ale ? ?zara?ajmy siebie nawzajem? ch?ci? niesienia pomocy!
Czy jest co?, czego ta sytuacja Ci? nauczy?a jako przedsi?biorcy?
Pierwszy raz zetkn??em si? z tak? skala problemów w jednym czasie i co tu wiele mówi? na chwil? mnie to zablokowa?o, potrzebowa?em kilku godzin, aby poradzi? sobie z tym zjawiskiem, otrz?sn?? si? i zacz?? my?le? pozytywnie. Pozytywnie, ale te? kreatywnie: przemy?le? sposób komunikacji z pracownikami, znale?? cel który pozwoli moim pracownikom my?le? pozytywnie, szuka? sposobu na zabezpieczenie finansowe firmy, przygotowa? plan dzia?ania. Obecna sytuacja u?wiadomi?a mi, ?e warto by?o budowa? dobre, zdrowe relacje z zespo?em, bo w czasach kryzysu mog? liczy? na zrozumienie, zaanga?owanie i odpowiedzialne dzia?anie nas wszystkich.
Korzystaj?c z okazji bardzo chcia?bym podzi?kowa? wszystkim osobom zaanga?owanym w projekt infolinii dla seniorów oraz moim wszystkim wspó?pracownikom „DaMY rad??.”
Z prezesem firmy Media system – Rafa?em Rasmusem – rozmawia?a Paulina Trzaskowska