W jaki sposób wspó?pracowa? z Millenialsami? Kim s? millenialsi i dlaczego zrozumienie ich potrzeb b?dzie jednym z kluczowych wyzwa? pracodawców w najbli?szych latach? Jak ich pozyska?, ale przede wszystkim jak ich utrzyma?? Porozmawiajmy z Kierownikiem Dzia?u Marketingu Media System ? Paulin? Trzaskowsk?, która na co dzie? wspó?tworzy strategi? employer brandingow? skierowan? do tej najm?odszej grupy spo?ecznej.
Co takiego maj? w sobie Millenialsi, ?e wci?? ?wiat pracodawców ma problem z ich ?rozgryzieniem??
– Millenialsi to tzw. generacja Y. To osoby urodzone po roku 1990. Na prze?omie wej?cia w nowe tysi?clecie. Nie pami?taj? czasów komunizmu, ani drogi Polski do gospodarki wolnorynkowej oraz demokratycznego ustroju politycznego. ?yj? oni w czasach rewolucji cyfrowej. A w?a?ciwie nie pami?taj? ju? ?wiata przed tym ca?ym cyfrowym szale?stwem. Wychowali si? w erze komputerów oraz Internetu, przez co wykszta?ci?o si? w nich poczucie, ?e nie ma rzeczy niemo?liwych. Nie ma granic. Wszystko jest w zasi?gu r?ki i do zdobycia! Wszystko mo?na.
Zupe?nie inny ?wiat, ni? znaj? starsi?
– My?l?, ?e to jest kluczowy ?problem? dla przedsi?biorców. Dotychczas najliczniejsz? grup? pracowników na rynku pracy byli przedstawiciele tzw. generacji X. S? to osoby urodzone w latach 60. i 70. ubieg?ego wieku. W ?yciu zawodowym cechuj? si? lojalno?ci?, odpowiedzialno?ci?, wiar? w ci??k? prace! Cz?sto s? to osoby pami?taj?ce jeszcze PRL i czasy prze?omu ustrojowego. Osoby dochodz?c ci??k? i systematyczn? prac? do jakichkolwiek pieni?dzy.
Nagle na rynku pracy pojawili si? zupe?nie inni ludzie, z inna mentalno?ci?. Dla wielu zbyt frywoln?. Dlatego wielu pracodawców narzeka na trudno?? we wspó?pracy z przedstawicielami m?odszego pokolenia. Wynika to przede wszystkim z innego wychowania tych generacji oraz dzieci?stwa sp?dzonego w zupe?nie odmiennej rzeczywisto?ci spo?eczno-polityczno-ekonomicznej. Podczas gdy przedstawiciele generacji X uwa?aj?, ?e na dobrobyt nale?y samemu zapracowa?, millenialsi niejako przyszli ?na gotowe?. Najwi?kszym b??dem pracodawców jest brak próby poznania tej grupy! Odwieczny problem pokole? ? brak zrozumienia.
Czy wspó?praca ?Iksów? z ?Igrekami? musi wi?c przebiega? toporonie?
– Metoda persony! Aby si? z kim? zaprzyja?ni? , spe?ni? jego oczekiwania – musimy zrozumie? ich potrzeby oraz perspektywy. Dlatego przesta?my robi? wielkie oczy i narzeka?. Spróbujmy dostrzec, ?e na przyk?ad: Osoby z pokolenia Y charakteryzuje przede wszystkim wi?ksza mobilno?? oraz ch?? nieustannego rozwoju. Co ma genialne prze?o?enie na organizacje w których pracuj?. Niejako wymuszaj? na firmach wiele dróg rozwoju oraz dopasowywania si? do obecnych technologicznych nowinek.
Millenialsi to niezwykle ?wiadoma swoich kompetencji i potrafi?ca zawalczy? o swój w?asny interes. Z tego powodu cz?sto uwa?ani s? za nielojalnych i roszczeniowych, jednak?e odpowiednie wykorzystanie tych cech paradoksalnie mo?e si? prze?o?y? na sukces ? nie tylko ich osobisty, ale równie? ca?ej organizacji. Sko?czy?y si? ju? czasy kiedy, kiedy pracownik to podw?adny. Pami?tajmy! Pracownik to wspó?pracownik ? i w takich perspektywach nale?y go rozpatrywa?.
Ka?dy wnosi co? do organizacji. Przy odpowiednim odpowiednim podej?ciu do m?odszego pokolenia, sami dajemy naszej firmie mo?liwo?ci!
Zatem jak z nimi wspó?pracowa?? Jak nimi zarz?dza??
– Prostym sposobem na zapewnienie satysfakcji milenialsom jest takie skonstruowanie ich ?cie?ki rozwoju zawodowego, aby ??czy?a si? ona z ich zainteresowaniami. Strategi? t? stosujemy z powodzeniem w Media System. Obs?ugujemy wiele projektów, które wymagaj? ró?nych kompetencji. W jednych liczy si? wiedza techniczna, drugich umiej?tno?ci sprzeda?owe, za? w jeszcze innych znajomo?? przepisów prawnych. Na etapie rekrutacji badamy zainteresowania kandydata i proponujemy mu udzia? w projekcie najbli?szym jego zainteresowaniom. Ju? na etapie poznanie kandydata, a nawet ? poszukiwania ? mówimy ich j?zykiem.
Nasza bran?a walczy ze stereotypami, wi?c szczególne miejsce w naszym zarzadzaniu lud?mi zajmuje zasada work-life balance. Stwierdzenie, ?e wprowadzili?my j? z my?l? o pokoleniu Y by?oby nieco na wyrost ? uwa?amy bowiem, ?e ka?dy ma prawo do oddzielenia swojego ?ycia prywatnego od zawodowego ? natomiast niew?tpliwie nale?y stwierdzi?, ?e ona tak?e wpisuje si? w potrzeby milenialsów. Aczkolwiek pokolenie X tak?e chwali sobie zamiany które zachodz? obecnie na rynku pracy.
Od milenialsów nauczyli?my si? innego podej?cia do hierarchii w pracy. W Media System wszyscy jeste?my ?na ty?, a nasze relacje opieraj? si? na partnerskim podej?ciu, a nie przestrzeganiu ?cis?ej hierarchii. Przyj?cie takiego modelu w organizacji zaspokaja potrzeb? milenialsów do bycia dostrze?onym i docenionym przy jednoczesnym zachowaniu podmiotowo?ci i pewnej dozy indywidualizmu. Buduje to tak?e poczucie odpowiedzialno?ci za firm?. Rekrutuj?c osoby z pasj? trzeba pami?ta?, aby zapewni? im przestrze? do tworzenia w?asnych pomys?ów i ich realizacji.
A jak motywowa? milenialsów?
– W kwestii motywowania pracownika nale?y odej?? od popularnego systemu nagród i kar na rzecz budowania wewn?trznej motywacji pracownika. Millenialsi w wi?kszym stopniu ni? poprzednie generacje ceni? sobie prac? dostosowan? do ich mo?liwo?ci i predyspozycji oraz dobre relacje (tak?e z prze?o?onymi). Szczególnie po??dan? form? identyfikacji z mark? jest przyj?cie i kierowanie si? przez organizacj? warto?ciami, które s? jej bliskie. Wa?ne jest, aby decyduj?c si? na stosowanie przekazu opartego na warto?ciach by? w tym konsekwentnym. Robienie czego? na pokaz tylko zrazi do marki ? i tyczy si? to nie tylko pracowników z pokolenia Y, ale tak?e potencjalnych klientów i inwestorów.
Jaki jest Klucz do dobrej i owocnej wspó?pracy z Millenialsami?
Prac? z milenialsami nie mo?na traktowa? jako gorszej czy bardziej problematycznej. Jak ka?dy cz?owiek tak?e przedstawiciele pokolenia Y maj? w?asne potrzeby, których zaspokojenie prowadzi do wzrostu ich efektywno?ci. Znalezienie warto?ci, którymi kieruje si? przedsi?biorstwo, to po?owa drogi do sukcesu w relacjach z milenialsami. Drug? po?ow? stanowi? wskazane powy?ej strategie zarz?dzania lud?mi, które dostosowane s? do osób wychowanych i ?yj?cych w ?rodowisku cyfrowym. Osób, dla których nie ma rzeczy niemo?liwych.