Bez kategorii

Jak budować atmosferę w zespole?

Zgrany zespół sprzedażowy jest podstawą udanej współpracy, a zmotywowany i doceniony pracownik może skuteczniej pozyskiwać klientów. Jak zatem poprawiać atmosferę w zespole sprzedażowym i tym samym osiągać lepsze wyniki?

Idol!

Zacznijmy od kompetencji lidera zespołu sprzedażowego. Przede wszystkim – musi być szanowany przez swoich współpracowników. Powinien także wykazywać się dobrą organizacją dnia pracy oraz w zrozumiały sposób delegować zadania. Dobrze, gdy lider jest naszym zawodowym idolem – wtedy „porwie tłum”. Dodatkową motywacją zawsze jest indywidualny coaching pracownika. To miara tego, jak bardzo lider angażuje się w zespół. Uważam, że takie dwustronne zaufanie jest kluczowe, by osiągnąć wspólny sukces.

Mówmy jednym głosem!

Dwustronna musi być także komunikacja w zespole. Jest to aspekt bardzo istotny, ponieważ odpowiednie przekazywanie informacji przez lidera, w sposób jasny i konkretny, daje poczucie „spokoju na projekcie”. 

Konsultant powinien mieć możliwość wyrażenia własnej opinii. Oczywiście, należy to oddzielić od ciągłego wdawania się w dyskusje i podważania autorytetu lidera. Jednak kiedy naprawdę trzeba coś wyjaśnić, konsultant powinien mieć możliwość wyrażania swojego zdania bez lęku czy obaw o konsekwencje.

Pojawia się niekiedy pytanie, czy lider i konsultanci mogą ze sobą rozmawiać na tematy prywatne. Jest to często pomijany aspekt ze strony przełożonego, który może bać się skrócenia dystansu na stopie zawodowej. Z drugiej strony – zdarza się, że z perspektywy pracownika, bardziej spersonalizowane podejście jest niezwykle istotne. Chwila uwagi przełożonego poświęcona dla konsultanta – ale skupiona na jego prywatnych pasjach czy zainteresowaniach, sprzyja pracy w pozytywnej atmosferze oraz budowaniu poczucia, że każdy jest ważnym elementem grupy.

Budowanie zespołu to zajęcie wymagające i złożone, oparte o tworzenie dobrego kontaktu międzyludzkiego. Cechami, które mogą bardzo ułatwić ten proces są kreatywność i otwartość na drugiego człowieka. Czasami też trzeba być wzorem i pokazać jednostce jak postępować w grupie. To może przynieść niesamowite efekty w zarządzaniu projektem.

Stoicki spokój

Cechą pożądaną każdego lidera jest umiejętność opanowywania emocji. Praca w sprzedaży już sama w sobie jest zajęciem stresującym. Nie zawsze osiągamy cele. Nie zawsze trafiamy na klienta przychylnego i … miłego. Koordynator projektu musi łagodzić stresujące sytuacje i nie wprowadzać swoimi reakcjami jeszcze bardziej nerwowej atmosfery. To droga donikąd. Opanowanie i spokojny komunikat są o wiele mocniejsze w swym przekazie niż krzyk i wyładowywanie frustracji.

Nie tylko kij ale i marchewka!

Pochwały – każdy z nas lubi być wysoko oceniany, a pozytywne motywowanie pracownika spowoduje dobrą aurę i jego większe zaangażowanie. Można wynagrodzić kogoś indywidualnie, przyznając dodatkowe profity. Gdy cały zespół osiągnie sukces, warto uczcić to np. podczas wyjścia integracyjnego, aby jeszcze bardziej tę grupę scalić.

Po co to wszystko?

Dla wielu pracowników odpowiednia atmosfera w pracy ma decydujące znaczenie. Gdy jest nam źle, potrafimy podjąć decyzję o odejściu, nawet nie mając zapewnionego kolejnego zajęcia. Posiadanie przyjaciół w zespole powoduje przywiązanie, większą produktywność, a co za tym idzie – lepsze wyniki projektu. Dlatego, tak naprawdę dobra atmosfera zależy od współdziałania na linii: lider – zespół! Jeśli stwierdzenie, że „każdy jest ważny” ma pokrycie w konkretnych czynach i działaniach – jesteśmy na dobrej drodze do budowy skutecznego i zgranego zespołu.