Call Center

10 korzyści telemarketingu w Twojej firmie

Pierwsze call center założyła firma DialAmerica w latach pięćdziesiątych ubiegłego stulecia1. W Polsce natomiast, telemarketing pojawił się dopiero w latach dziewięćdziesiątych, wraz z transformacją ustrojową i prywatyzacją biznesu. Choć sama idea wielu osobom kojarzy się z nachalną i agresywną sprzedażą w stylu Wilka z Wall Street, w rzeczywistości większość z nas korzysta z dobrodziejstw telemarketingu w życiu codziennym – np. umawiając wizytę u lekarza i korzystając z prywatnego ubezpieczenia, bądź dzwoniąc do sklepu internetowego składając reklamację. A jakie korzyści może przynieść telemarketing z punktu widzenia przedsiębiorcy? Właśnie o tym będzie dzisiejszy artykuł.

Nowy kanał kontaktu…

….Który może być wsparciem dla tych już funkcjonujących. Jeśli masz terenowe siły sprzedaży, wykorzystaj telemarketing do umawiania spotkań – a jeżeli w dobie pandemii są one utrudnione, użyj telemarketingu do przeprowadzania spotkań online.

Sprzedając produkty przez Internet, wykorzystuj działania telefoniczne do wsparcia klientów w procesie zakupowym oraz do weryfikacji porzuconych koszyków. Rozwiązań jest naprawdę wiele i można je wykorzystywać multikanałowo.

Zwiększony obszar działania

Kontakt z klientami przez telefon może umożliwić dotarcie do większej grupy odbiorców spoza bezpośredniego otoczenia Twojego przedsiębiorstwa. Umożliwia to również zwiększenie zakresu docieralności z Twoją ofertą z lokalnego na poziom ogólnopolski. Dodatkowo, dajesz klientom możliwość kontaktu z firmą, nie zmuszając ich do udania się w konkretne miejsce.

Szybsze dotarcie do klientów

Nie dość, że skala dotarcia jest większa to jest też szybsza. W jedną godzinę jesteś w stanie złożyć więcej ofert niż wysyłając handlowca w teren. Do tego możesz dzwonić w różnych momentach, a jeżeli nie dodzwoniłeś się raz, spróbujesz za kilka godzin albo następnego dnia. Dostępność klienta jest dużo większa niż w przypadku spotkań osobistych.

A przy okazji oszczędzasz czas swój i klientów.

Lepsze wyniki sprzedażowe

Nowe kanały sprzedaży dają nowe możliwości. Więcej możliwości to potencjalnie większa sprzedaż.

Telemarketing pozwala osiągać większe konwersje niż kampanie mailowe – konwersje od jednego do kilkunastu procent na zimnych bazach, a na ciepłych nawet do kilkudziesięciu.

Wsparcie dla klientów

Zarówno dla tych obecnych jak i nowych. Telemarketing może być wsparciem w procesach związanych ze sprzedażą lub obsługą klienta.

Klienci często wolą zadzwonić żeby załatwić sprawę i mieć potwierdzenie że jest w trakcie rozwiązywania, bądź uzyskać informację tu i teraz, aniżeli czekać na odpowiedź na maila. Ten element interakcji poprzez telefon jest najszybszy.

Profesjonalne podejście do klienta

Decydując się na różne formy telemarketingu, umożliwiasz klientowi wiele opcji kontaktu – tzw. omnichannel. W oczach klienta stajesz się profesjonalistą, co zwiększa również prestiż samej organizacji.

Lepszy wizerunek firmy

Telemarketing może poprawić wizerunek przedsiębiorstwa, jeżeli jest świadczony na odpowiednim poziomie. Jeżeli klient będzie otrzymywał wsparcie jakiego oczekuje, a jego problemy będą rozwiązywane bez ciągłego przekierowywania i pozostawiania na linii – wtedy w oczach klienta będą budowały się pozytywne doświadczenia, które wpłyną na lepsze postrzeganie firmy czy marki.

Zbieranie opinii

Dzięki kontaktom telefonicznym i rozmowie, firma może w szybki sposób uzyskać istotne informacje na temat produktów i usług które oferuje, dzięki czemu może poprawiać ofertę i dostosowywać ją do aktualnych wymagań klientów. Co więcej, prośba o opinię wpłynie pozytywnie na wizerunek firmy w oczach klienta, który doceni że jego zdanie się liczy.

Budowanie lojalności klientów

Telemarketing to zdecydowanie dobry sposób na utrzymanie relacji z klientami – poprzez odpowiednią rozmowę, badanie potrzeb oraz szeroko pojęte zainteresowanie, można tworzyć więzi i lojalność wobec marki. Klienci lubią gdy się o nich dba.

Badania rynkowe

Za pomocą telemarketingu można również prowadzić badania czy ankiety, których wyniki i analiza będą rzutować na skuteczność podejmowanych przez firmę długofalowych decyzji.

Czy telemarketing jest skuteczny?

Jeżeli jest prowadzony zgodnie ze sztuką, to odpowiedź może być tylko jedna:

Jest to najskuteczniejszy sposób docierania do klientów. W przypadku sprzedaży musimy mieć dobrze określoną grupę docelową – aby stworzyć odpowiednią bazę klientów, musimy w odpowiedni sposób pokazać produkt czy usługę, żeby przedstawić benefity wiążące się z ich zakupem.

Na końcową skuteczność telemarketingu ma wpływ wiele czynników, m.in.:

– doświadczenie konsultantów

– jakość bazy danych

– atrakcyjność oferty

– zarządzanie firmą

Oczywiście telemarketing może mieć także wady. Możesz trafić w nieodpowiedni moment przeprowadzenia rozmowy, który może rzutować na nastawienie klienta, przez co działania będą nieskuteczne, a klient może się zniechęcić do firmy.

Jednak powyższe 10 korzyści wskazuje na to że warto spróbować. Kontakt przez telefon daje nieograniczone możliwości, które przeniosą Twój biznes na wyższy poziom. Przekonaj się sam!

Zapraszamy także na nasz kanał na YouTube – “Biznes na słuchawkach”

1 https://www.szef-sprzedazy.pl/strategie/od-telemarketingu-do-omnichannel-customer-center, odczyt: 1.12.2020.

pl_PLPolish