Z życia MediaCity

Media Społecznościowe w czasach epidemii

Jesteś pracownikiem działu marketingu. Pracujesz sobie w błogości dnia codziennego jako twórca treści do Social Mediów. Twoje działania opierają się zazwyczaj na kreatywności i estetyce. Nagle świat dotyka epidemia, która -nie ma się co oszukiwać – z estetyką nie ma nic wspólnego. Jak w takich realiach prowadzić działania marketingowe w mediach społecznościowych?

NAUKA NA ŻYWYM ORGANIZMIE

Rządy państw, jak również lekarze, pielęgniarki, oraz ratownicy medyczni uczą się postępowania z zakażonymi pacjentami, tak na prawdę „na żywym organizmie”. Nie ma magicznego przycisku „stop”, który wstrzymałby epidemię i pozwolił na kilkunastomiesięczne, spokojne opracowywanie leku bądź szczepionki. W tej samej sytuacji znajduje się wiele branż.

Jak podaje Forbes.pl najbardziej ucierpią branża eventowa, komunikacyjna, jak również przemysłowa, która jest nierozerwalnie związana z Chinami, dostarczającymi surowców do produkcji, we wszystkie zakątki świata. Specjaliści przewidują efekt logistycznego domina1. Nawet tak silny i dynamiczny obszar, jakim bez wątpienia jest e-commerce, także musi przygotować się na zupełnie nowe wyzwania.

Wiele firm w miarę możliwości przenosi swoją działalność do świata internetu. I tu powraca pytanie, czy faktycznie jest to dobry moment, żeby uczyć się odpowiednich działań w mediach społecznościowych? Bez wcześniejszego przygotowania już na żywym organizmie? Przecież na studiach, nikt Cię z tego nie przeszkolił! Jak się przebić w komunikacji medialnej do współpracowników i świata zewnętrznego?, Podczas scrollowania facebooka 95% treści jakie się spotyka, dotyczą przecież koronawirusa? Czy korona Ci z głowy spadnie, jeśli po prostu zapytasz „hej, ludzie, czego byście ode mnie teraz potrzebowali?”.

JAK ROZŁADOWAĆ EMOCJE POPRZEZ DZIAŁANIA E-MARKETINGOWE

Warto na początku ustalić, z jaką grupą docelową mamy do czynienia. To utrudnione zadanie, gdyż w momencie przetransferowania życia publicznego do Internetu, dużo trudniej jest się zdecydować na doprecyzowany content. Warto więc przyjrzeć się najlepszym (moim zdaniem) sposobom na rozładowanie emocji, poprzez działania w mediach społecznościowych.

11 marca Premier Mateusz Morawiecki ogłosił rozporządzenie o zamknięciu szkół, kin, instytucji kulturalnych, a także prośbę o odwołanie imprez masowych. Wiele przedsiębiorstw zdecydowało się na umożliwienie swoim pracownikom pracy zdalnej. Ile razy spotkaliście się ze stwierdzeniem, że jeśli ktoś uprawia tzw home office, to ubiera elegancką koszulę do spodni od piżamy? Kto nie wyobrażał sobie, że taki pracownik jedną ręką uzupełnia tabelki, a drugą po raz setny rysuje dziecku kotka lub pieska? A co jeśli pracownik będzie miał w tle włączonego facebooka i częściej będzie czytał informacje na nim udostępniane niż dokumenty do pracy?

To jest właśnie otwarta przestrzeń do działań marketingowych!

Jaką reakcję na wirusa COVID-19 w mediach społecznościowych mogliśmy zaobserwować?

KAMPANIE ANTYWIRUSOWE

Operator sieci komórkowej Play, 12 marca odkodowało ponad 40 kanałów, które mogłyby zapewnić naukę i rozrywkę dzieciom pozostającym w domach po zamknięciu szkół. Firma uznała, że siedzenie w domu wcale nie musi być nudne, kiedy można całą rodziną oglądać ulubione filmy czy seriale. W sposób humorystyczny przypominają o myciu rąk ale również o czyszczeniu pilota telewizyjnego z bakterii.1 Moim zdaniem jest to, świetna inicjatywa.

MBank, wstrzymał działanie swoich placówek w centrach handlowych. Do dyspozycji swoich klientów, pozostawił bankomaty i wpłatomaty, a do tego rozpoczął kampanię w mediach społecznościowych #bankujezdomu – przypominającą ile bankowych spraw można załatwić nie wychodząc niepotrzebnie z domu. Wspaniałą inicjatywą była również kampania uświadamiająca klientów, by nie reagowali na fałszywe smsy wyłudzające pieniądze na walkę z koronawirusem2.

Kiedy w następstwie rozporządzenia zamknięto kina, galerie handlowe i miejsca kulturowe, pojawiło się pytanie – jak wypełnić ludziom czas? Genialną odpowiedź przygotowały: Wydawnictwo W.A.B., platforma foxgames, Wydawnictwo Wilga, Empik Go oraz Virtualo, rozdając swoim obserwatorom w konkursie 1000 gier i książek w wersji papierowej i cyfrowej, aby urozmaicić swoim obserwatorom czas w ramach akcji #zostańwdomu. Dodatkowo Empik Go, udostępniło swój pakiet premium za darmo dla wszystkich na 60 dni. Dzięki temu, użytkownicy aplikacji, mogą korzystać z czytelni online, słuchać audiobooków, a do tego zamawiać produkty ze sklepu online, z darmową dostawą kurierską lub do paczkomatów.

W związku z sytuacją nadzwyczajną, decyzją Rządu Polskiego rodzicie dzieci do lat 8 mają możliwość ze skorzystania z dodatkowego 2 tygodniowego czasu opieki nad dzieckiem. Wiele osób na taką opiekę się zdecydowało, aby uchronić przed wirusem tych najbardziej zagrożonych z powodu wieku, czyli dziadków, którzy dotychczas zajmowali się dziećmi. Wiadomym jest również fakt, iż coraz więcej z nas, będzie zmuszonych zamykać się w domach z powodów kwarantanny lub po prostu w celach zapobiegawczych. Odcięci od świata szybko popadamy w panikę. Media Społecznościowe najszybciej zareagowały na ten problem przełamując paniczną atmosferę – śmiechem. Memy, filmik zrealizowany przez ratowników medycznych jadących do zarażonego w akompaniamencie utworu GhostBusters, czy papuga przekładająca rzeczy z miejsca na miejsce już po kilku dniach kwarantanny. Biją rekordy wyświetleń i klikalności i mają zbawienny wpływ na samopoczucie psychiczne.

Dodatkową zaletą pobytu w domu może być czas poświęcony na zabawę z dziećmi. Kreatywne podejście do tematu, jest w tym wypadku kluczowe. Z pomocą przychodzą np. blogerzy parentingowi @SuperStyler, którzy każdego dnia na swoim InstaStories pokazują 20 pomysłów na kreatywne zabawy z dziećmi. Z ich profilu dowiemy się jak wykonać eksperyment odstraszania brudu mydłem, jak odtworzyć „mission imposible” rozwijając po mieszkaniu „laserowe zabezpieczenia” ze sznurka, czy jak zrobić z tamponu higienicznego kaktus gromadzący wodę. Obserwowanie ich profilu i kreatywności działa zdecydowanie odstresowująco.

CROWDFUNDING SPOSOBEM NA AKCJE SPOŁECZNOŚCIOWE

W jednej z najtrudniejszych sytuacji znajdują się funkcjonariusze służb medycznych w Polsce. To oni praktycznie 24h na dobę są wsparciem i stanowią opiekę dla osób, u których podejrzewa się zakażenie wirusem. Z własnych źródeł wiem, że pielęgniarki i lekarze, spędzają przy pacjentach praktycznie cały dzień bez odpoczynku. Często nie mają czasu ani możliwości by zjeść posiłek. Zakażeń będzie coraz więcej, a co za tym idzie – coraz więcej będzie pracy dla służb medycznych. Z tego powodu ruszyła również akcja #posiłekdlalekarza , w której to na jednym z portali do crowdfundingu zbierane są fundusze na posiłki dla pracowników służby zdrowia. Posiłki te, będą przygotowywane przez lokalne restauracje i dostarczane do szpitali. Po 3 dniach zbiórki uzbierano już ponad 380 tysięcy złotych.

Na mniejszą skale działają już lokalne punkty gastronomiczne. Dowożą one posiłki do osób prywatnych, zachowując zasady higieny i zostawiając szczelnie zapakowane posiłki pod drzwiami domostw (taka nowa wersja diety pudełkowej, nazywana dietą wirusową), jak również zaopatrują personel medyczny w sycące posiłki. Na terenie Bydgoszczy, zadziałało w ten sposób wiele restauracji, np. Chińska Patelnia, która samodzielnie postanowiła ufundować posiłki dla lekarzy Szpitala Uniwersyteckiego nr 2 im. Jana Biziela w Bydgoszczy. Inicjatywa ta zainspirowała inne bydgoskie restauracje do podobnych akcji, nagłaśnianych w mediach społecznościowych.

CONTACT CENTER, CO Z NAMI?

Nad branżą Contact Center również zawisły czarne chmury. Już na co dzień jest to trudna branża – a co dopiero w czasach epidemii. W końcu, co zrozumiałe, dużo mniej osób będzie chciało teraz wziąć kredyt na nowe auto lub ubezpieczyć dom, kiedy na horyzoncie ma ważniejsze wydatki. Jest to niełatwa sytuacja zarówno z punktu widzenia pracowników, jak i pracodawcy.

Dlatego też, w Media System, uruchomiliśmy akcję #czujemysiębezpiecznie w ramach której, poza działaniami zwiększającymi świadomość o higienie, w przyspieszonym tempie wprowadziliśmy do życia naszego nowego BrandHero o imieniu PanDa. Ma to zainspirować nas wszystkich, byśmy każdego dnia próbowali być bohaterami, nawet w niepozornych czynach czy reakcjach.

Naszej firmie w tym roku przyświeca hasło „WyznaczajMY kierunki!”. To wyjątkowo dobra okazja aby pokazać innym na rynku, że nawet największy kryzys można przekuć w szansę do działania!Dlatego też postanowiliśmy wesprzeć Urząd Miasta Bydgoszczy w projekcie „Zakupy dla Seniorów”. Przygotowujemy specjalną dedykowaną Infolinię, która skoordynuje zakupy dla osób starszych, wszystko to jest oparte na działaniach wolontariatu. Jak widać branża Contact Center, również może reagować na zaistniałą sytuację w sposób odpowiedzialny i kreatywny. Dzięki temu, moje działania w mediach społecznościowych, mogą tak jak do tej pory pozostać oparte na kreatywności i estetyce. A skoro wszyscy uczą się czerpać inspirację z tej sytuacji, ja również mogę.

1https://www.facebook.com/Play/videos/633316547492076/

2https://www.facebook.com/mBank.Polska/posts/10163303227490494

1https://www.forbes.pl/gospodarka/wplyw-epidemii-koronawirusa-na-polska-niemiecka-i-globalna-gospodarke/xpxbz9m

pl_PLPolish